Indywidualne projekty badawcze Zespołu Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
1 grudnia 2019

Realizacja przez dr Annę PIERZCHAŁĘ projektu badawczego porównującego wybrane aspekty funkcjonowania edukatorów w Gwatemali, Wielkiej Brytanii, Ukrainie i Polsce. Badania zrealizowane zostały w kooperacji z dr hab. Edytą Widawską (Uniwersytet Śląski w Katowicach) oraz mgr Piotrem Jusikiem (International Community School w Londynie, Centro de Investigacion Cientifica y Cultural w San Pedro, Guatemala). Eksploracje prowadzone były w paradygmacie koncepcji edukacyjnej analizy transakcyjnej. Określono różnice w zakresie stosowania przez edukatorów strategii pasywnych w ujęciu AT oraz określono różnice w zakresie realizacji potrzeb edukacyjnych (transakcyjnych głodów). W tym celu wykorzystano kwestionariusz „Rzeczywistość edukatora” (autorstwa Anny Pierzchały) opracowano kwestionariusz Educational Needs Questionnaire (ENQ) (autorstwo: Anna Pierzchała i Edyta Widawska) w czterech wersjach językowych: polskiej, angielskiej, ukraińskiej i hiszpańskiej. Wersją podstawową była wersja polska. Wersje obcojęzyczne narzędzi (angielska, hiszpańska i ukraińska) zostały przygotowane przy użyciu back-translation procedure przez native speakerów i poddane pilotażowi. Narzędzie dotyczące transakcyjnych głodów poddane zostało standaryzacji. W badaniach udział wzięło w sumie 441 edukatorów, w tym: 100 z Gwatemali, 104 z Wielkiej Brytanii, 118 z Polski i 119 z Ukrainy. Publikacje charakteryzujące wyniki badań oraz proces weryfikacji i standaryzacji narzędzi znajdują są aktualnie w procesie recenzyjnym.

W numerze 2/2019 anglojęzycznego czasopisma International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies (w druku) ukaże się artykuł dr Zbigniewa ŁĘSKIEGO, będący efektem badań, które przeprowadził wśród studentów w Polsce oraz na Ukrainie, porównujący profil użytkowania komputerów przez badanych z perspektywy analizy transakcyjnej: „Profile of computer use by Polish and Ukrainian students from the perspective of transactional analysis - research study”

Projekt dra hab., prof. UJD Jarosława JAGIEŁY (o roboczym tytule: „Trudności wychowawcze w kontekście zaburzeń adaptacji osobowości”) zakłada przygotowanie opracowania dającego możliwość zaobserwowania na wczesnych etapach rozwojowych dzieci i młodzieży różnorodnych przejawów zaburzeń adaptacji osobowości. Publikacja powstanie w formie praktycznego przewodnika dla nauczycieli, wychowawców i rodziców w oparciu o koncepcję edukacyjnej analizy transakcyjnej (Tony White) oraz psychoanalityczno-rozwojową teorię zaburzeń osobowości (Stephen M. Johnson). Wartość tego opracowania będzie wrażała się jego praktycznym charakterem. Pozwoli to na wczesne i możliwe do zdiagnozowania przejawy zaburzeń zachowania oraz sposoby profilaktyki ujawniających się dysfunkcjonalności przez osoby nie posiadające formalnego przygotowania psychologicznego. Innym walor studium, pozostający w istotnym związku z poprzednim, wiąże się z potrzebami wielokrotnie sygnalizowanymi w tym zakresie przez pedagogów w odniesieniu do kłopotów radzenia sobie z różnymi przejawami trudności wychowawczych, czy uzależnień.   Realizacja projektu przewidywana jest na lata 2020-2021.