Pracownicy Katedry Badań nad Edukacją w Zespole Pedagogiki Medialnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
1 grudnia 2019

Pracownicy Katedry Badań nad Edukacją dr Zbigniew ŁĘSKI i dr Zbigniew WIECZOREK zostali zaproszeni do zaangażowania się w prace Zespołu Pedagogiki Medialnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Powołanie Zespołu Pedagogiki Medialnej KNP PAN to ważne i długo wyczekiwane w świecie nauki wydarzenie. Przewodniczącym Zespołu został dr hab. prof. APS Maciej Tanaś. Główne cele działań zostały przypisane do czterech zespołów zadaniowych i zamykają się w następujących zagadnieniach:

1. Opis stanu pedagogiki medialnej w Polsce oraz przygotowanie mapy pól badań podejmowanych w ośrodkach akademickich

2. Zaplanowanie działań wspierających rozwój młodych uczonych w zakresie pedagogiki medialnej

3. Przygotowanie rekomendacji dla MEN dotyczących realizacji edukacji medialnej w szkołach

4. Przygotowanie rekomendacji dla MNiSW dotyczących potrzeby kształcenia uzupełniającego nauczycieli w zakresie pedagogiki medialnej.

O powołaniu Zespołu Pedagogiki Medialnej KNP PAN można przeczytać między innymi na stronie Polskiego Towarzystwa Technologii i Mediów Edukacyjnych (http://www.pttime.pl/8-artykuly/155-powstal-zespol-pedagogiki-medialnej-knp-pan). Pisał o tym również prof. dr hab. Bogusław Śliwerski, piastujący funkcję Przewodniczącego KNP PAN (http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2019/01/zespo-pedagogiki-medialnej-o-powaznych.html)

 

W ramach działalności Zespołu dr Zbigniew ŁĘSKI zaangażował się w działania w ramach podzespołu nr 1. Stan pedagogiki medialnej w Polsce – mapy pól badań podejmowanych w ośrodkach akademickich, któremu przewodziła dr hab. prof. UMK Dorota Siemieniecka z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zadaniem Zespołu było opracowanie raportu dla Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN nt. stanu pedagogiki medialnej, w tym ośrodków akademickich realizujących badania naukowe w tym obszarze.

Dr Zbigniew WIECZOREK działał w obszarze nr 2: Rekomendacje dotyczące wspierania działania młodych naukowców, działających w obszarze pedagogiki medialnej. W skład Zespołu weszli także: dr hab. prof. WSB Janusz Morbitzer, Akademia WSB, dr hab. prof. UAM Natalia Walter, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr Agnieszka Iwanicka, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr Jakub Czopek, Uniwersytet Rzeszowski, dr Marek Siwicki, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i dr Zbigniew Wieczorek, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im Jana Długosza w Częstochowie. Powołanie Zespołu Pedagogiki Medialnej KNP PAN wiąże się ze zmianami społecznymi wywołanymi przez korzystanie z nowych mediów. Nowe obszary badawcze wymagają często nowych technologii. Rekomendacje powstały między innymi z wykorzystaniem ankiet internetowych jak i analizą Big Data trendów publikacji i wyszukiwań internetowych oraz wypowiedzi w mediach społecznościowych. Aktualne badania Zbigniewa Wieczorka wpisują się w nowe trendy, dwie ostatnie publikacje dotyczą wykorzystania Analizy transakcyjne w badaniu świata nowych technologii. „Nowe technologie, jako substytut bliskości. Problematyka korzystania ze smartfonów w perspektywie analizy transakcyjnej” dotyczy konsekwencji emocjonalnych nadmiernego korzystania ze smartfonów. „Język AT w badaniach mediów społecznościowych” przedstawia przykład analizy Big Data mediów społecznościowych z perspektywy analizy transakcyjnej.