Ogólnopolski projekt „Wychować człowieka mądrego”

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
1 grudnia 2019

Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie miał możliwość jako konsorcjant wziąć udział w przeprowadzeniu ogólnopolskiego projektu „Wychować człowieka mądrego. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego jako profilaktyki pozytywnej problemów w polskiej szkole”, który trwał od listopada 2016 roku do grudnia 2018 roku. Projekt ten (o wartości przeszło 4,6 mln zł) finansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej był realizowany przez Instytut Tutoringu Szkolnego Towarzystwa Edukacji Otwartej.

 Po stronie UJD leżało tutaj m.in.: przeprowadzenie procedury badawczej służącej ewaluacji podejmowanych w projekcie działań, realizacja prac wydawniczych służących publikacji „Poradnika tutora szkolnego” oraz raportu końcowego. Projekt zakładał wdrożenie tutoringu szkolnego do 76 placówek oświatowych w Polsce (szkół podstawowych i ponadpodstawowych a także młodzieżowych ośrodków resocjalizacji i socjoterapii).

Beneficjentami projektu stało się 1368 nauczycieli/wychowawców oraz 9576 uczniów/wychowanków. Należy zaznaczyć, że ewaluacja projektu WCM przeprowadzana była przez powołany na UJD zespół badawczy, w skład którego weszli m.in.: członkowie Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej (dr Adrianna SARNAT-CIASTKO, dr hab., prof. UJD Jarosław JAGIEŁA, dr Anna PIERZCHAŁA, dr Dorota GĘBUŚ, dr Zbigniew ŁĘSKI), ale także inni pracownicy ówczesnego Wydziału Pedagogicznego, jak również akademicy z: Uniwersytetu Opolskiego, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Uniwersytetu Śląskiego, Dolnośląskiej Szkoły Wyższej oraz Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu. Dzięki pracom podjętym przez 16-osobowy zespół pod kierunkiem dr Adrianny SARNAT-CIASTKO działaniami ewaluacyjnymi objęto minimum 70% beneficjentów projektu.

Analiza zebranych danych pozwala stwierdzić, że zaproponowana w projekcie metoda tutoringu służy skutecznemu wsparciu placówek oświatowych w realizowaniu przez nich działalności wychowawczo-dydaktycznej, poprzez rozwój kompetencji nauczycieli, wprowadzenie koniecznych dla realizacji tutoringu zmian organizacyjnych w placówkach, a także wzmacnianiu podmiotowości uczniów i wychowanków dzięki budowaniu indywidualnych, spersonalizowanych opartych na postawie dialogu relacji tutorskich. Wyniki badań wskazują ponadto na szczególnie ważne zastosowanie tutoringu szkolnego w szkołach podstawowych, a także młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych.